Historia
KTK = Kuljetusten tilauskeskus
Kuljetuskaluston määrä ja muu toiminta
Siirtyminen tietokoneaikaan
Historia

Historia

Kuorma-autojen kehitys on alkanut vuosisadan vaihteessa. Amerikkalaisten ja eurooppalaisten kehittämää kalustoa on alkanut näkyä Suomessakin jo vuosisadan alussa, Venäjän vallan aikanakin. Raumalla kuorma-autoja oli jo 20 – luvulla, maidonkuljetuksissa meijereihin yhdessä hevoskuljetusten kanssa. Sodan 1944 jälkeen alkoi varsinainen autoilun kehitys, ajokalustoa tosin oli niukalti saatavissa ja bensiiniä myös. Kuljetuksia suoritettiin käsilastauksina, tavaraa kuin tavaraa, 2-3 m³ kuormina. Suomalaisia kuorma-autoja alkoi olla liikkeellä jo 40-luvulla.
Kuljetusten lisääntyessä alkoi järjestäytyminen ja yhtiöittäminen sekä palvelusten- ja tilausten keskittäminen, joiden seurauksena valtio halusi veroja ja asetti kuljetuksen luvanvaraiseksi. Kolmekymmenluvun lopulla oli kehitteillä lupajärjestelmä, jossa lupia alkoi myöntää poliisipäällikkö, maistraatti ja lopuksi lääninhallituksen, näin oli syntynyt järjestelmällinen tarveharkintainen ammattiliikenne.
Tämän sivun ja alasivujen tekstit on laatinut Olli Malmivuori Raumalla 26.3.1999.
Lue lisää:
Päivitetty 5.10.2012 - Tulostettava versio -
RaumanKTK Oy
Hakunintie 3
26100 RAUMA, Finland
Vaihde +358 2072 29770
Fax: +358 2072 29771
tilaukset(at)raumanktk.fi
Vilma Sainio: +358 2072 29772
Tauno Tormonen: +358 2072 29779
Y-tunnus: FI20589334
HakoCMS